انواع آبنما

سالم نگه داشتن هوای محیط خانه‌، نیاز به تنظیم رطوبت محیط و منابع رطوبت دارد. عوامل زیادی در افزایش سطح رطوبت هوای خانه نقش دارند و رطوبت زیاد در محیط داخلی مخصوصاً در آب و هوای مرطوب مشکل ساز است. صاحبان خانه‌ایی که مایل به اضافه کردن آبنمای حبابی و یا آبنمای خانگی به خانه خود هستند به دلیل این که در محیطی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند برای بالا بردن رطوبت محیط خانه خود از آبنمای حبابی پرتابل و یا سایر آبنماها استفاده کنند.

شناسایی رطوبت محیط زندگی

رطوبت نسبی، نسبت مقدار بخار آب موجود در هوا به بیشترین مقدار ممکن در همان درجه حرارت است. هنگامی‌که رطوبت زیاد است‌، باعث تعریق افراد می‌شود. کاهش سطح رطوبت داخلی خانه کلید اصلی نگه داشتن رشد قارچ و کپک است و باعث می‌شود فضای زندگی راحت تر شود. در عین حال رطوبت کم می‌تواند پوست را خشک کند و باعث خارش شود‌، معابر بینی را تحریک کند و مبلمان چوبی خشک شود.

 آبنما در خانه

علت رطوبت

مانند هر منبع رطوبتی در داخل خانه‌، آبنما‌های‌‌ در داخل خانه به افزایش سطح رطوبت داخلی کمک می‌کند. کاشت پوشش گیاهی متراکم یا سنگین در اطراف خانه باعث کاهش جریان هوا و بالا نگه داشتن رطوبت می‌شود. پخت و پز در آشپزخانه‌های‌‌ بدون مکش هود یا دوش گرفتن در حمام بدون فن تهویه نیز باعث افزایش رطوبت داخل خانه می‌شود. اتاق‌های‌‌ رختشویی نیز اتاق‌های‌‌ مرطوب هستند‌، مخصوصاً اتاق‌هایی که خشک کن لباس آن‌ها تهویه مطبوع ندارد. زندگی در آب و هوای خشک و گرمایش مرکزی خانه‌ها و هوای زمستان خشک باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

اثرات رطوبت

طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست‌، میزان رطوبت داخلی محیط خانه باید بین 30 تا 60 درصد باقی بماند. رطوبت زیاد داخلی خانه باعث کاهش کیفیت هوایی که در آن تنفس می‌کنید‌، می‌شود. عدم حفظ سطح رطوبت در حد طبیعی یک دلیل اصلی رشد قارچ و باکتری در داخل خانه است.قارچ و کپک هنگام رشد اسپورهای‌‌ قارچی در مناطقی از خانه که دارای منبع ثابت رطوبت و رطوبت زیاد هستند رشد می‌کند. افراد مبتلا به آلرژی به قارچ می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی را از استنشاق اسپورهای‌‌ قارچی مانند خس خس سینه‌، مشکل در تنفس‌، سرفه‌، خارش چشم‌، احتقان بینی و بثورات پوستی تجربه کنند. رشد قارچ به ساختار یک خانه آسیب می‌زند‌، هر چه مدت زمان طولانی تر در آنجا رشد کند. افراد در خانه‌هایی که رطوبت بسیار کمی‌ دارند ممکن است لب‌های‌‌ ترک خورده‌، خونریزی از بینی و سینوس‌های‌‌ خشک داشته باشند.

 آبنما در خانه

نکات قابل توجه

کاهش سطح رطوبت داخلی خانه برای سالم نگه داشتن محیط منزل و عاری از قارچ اهمیت دارد. افرادی که می‌خواهند یک آبنما را در خانه‌های‌‌ خود قرار دهند‌، ممکن است در نظر داشته باشند که آب و هوای محل زندگی آن‌ها مرطوب است‌، و باید تلاش کنند تا سطح رطوبت را کاهش دهند. با استفاده از هود‌های‌‌ مکش هوا در آشپزخانه‌ها و تهویه در حمام‌ها می‌توان رطوبت نسبی را کاهش داد. برای جلوگیری از عوارض جانبی و رشد قارچ‌، مرتباً میزان رطوبت داخلی خود را کنترل کنید. میزان رطوبت داخلی خود را با یک رطوبت سنج داخلی‌، که در فروشگاه ابزار آلات موجود است‌، اندازه گیری کنید. اگر رطوبت شما خیلی کم است‌، اجرای یک مرطوب کننده در داخل خانه می‌تواند به افزودن رطوبت هوا کمک کند. برخی از آبنما‌های‌‌ داخلی به طور خاص به عنوان مرطوب کننده طراحی شده‌اند و ذرات آب را به داخل هوا می‌فرستند. حتماً دستگاه‌های‌‌ آبنما یا رطوبت ساز خود را کاملا تمیز کنید تا از ساخت باکتری‌های‌‌ خطرناک که هنگام اجرای واحد پراکنده می‌شوند در هوا جلوگیری کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عملیات ریاضی *