جوانب و اثرات مثبت و منفی استفاده از آبنما در محل کار

ویژگی‌های آبنماهای تزئینی مثل آبنمای رومیزی که از نورپردازی نیز بهره می‌برند می‌توانند مزایای خوبی برای افراد در محل کار داشته باشند. اغلب مدیران موفق کسب و کارهای مختلف بر این باور هستند که فراهم آوردن مولفه‌هایی در محل کار که دارای جذابیت‌های سمعی و بصری هستند، اغلب منجر به افزایش بهره وری کارکنان و سپس سازمان می‌شود.
آبنماهایی که در این قسمت خدمتتان مطرح می گردد همگی دارای LED‌های نوری بوده که قابلیت ایجاد جلوه های مختلف نورپردازی را در طیف‌های رنگی مختلف نوری دارا هستند. این افزایش بهره وری مذکور اغلب به خاطر کم شدن استرس، افزایش رضایتمندی از محیط کار، کاهش تنش‌های فکری و … به وجود آمده به وسیله انواع آبنما در محل­‌های کاری است.
این را باید گفت که استفاده از انواع آبنما در محل‌های کاری همیشه چنین تاثیراتی مثبتی را به وجود نمی‌آورند پس باید در انتخاب نوع آبنما در محل کار و در به وجود آوردن تاثیرات مثبت یاد شده، دقت کرد.

ایجاد حس آرامش

یکی از ویژگی‌های بارز آب ایجاد تاثیرات سمعی و بصری هستند که این تاثیرات در افراد مختلف حس آرامش را القا می‌کند. یک آبنما از نوع مناسب و طراحی صحیح می‌تواند در محل کار بسیار جذاب به نظر رسد. استفاده از نورپردازی در آبنما جلوه بصری آن را دوچندان کرده و توجه افراد را بیش از پیش به آبنما جلب کرده و با افزایش این توجه در نهایت القای حس آرامش به وجود آمده افزایش می‌یابد. این موارد ذکر شده و یا افکت­‌ها و جلوه‌های سمعی و بصری ایجاد شده در نهایت سبب منحرف شدن ذهن افراد از مسائل استرس زا و نگران کننده شده و میزان تحمل افراد را در مقابل تنش‌های محیطی در محل کار را افزایش می‌دهد.

آبنمای آرامش بخش

آبنماها با ایجاد حالت داینامیک در آب به روش‌های مختلف که می­تواند ناشی از حرکت آب باشد یا با استفاده از حرکت حباب‌های ایجاد شده در آب (آبنمای حبابی) اثرات سمعی مثبتی را در محل کار ایجاد کنند. این اثرات سمعی در دامنه فرکانسی بوده که تکرار مداوم آن برای شنوایی افراد ضرری نداشته و باعث ایجاد نارضایتی در آنان نمی‌شود. این صداهای ایجاد شده توسط آبنماها در محل­ های کار می‌تواند علاوه بر ایجاد آرامش در افراد میزان آلودگی صوتی در محیط را نیز برای افراد کاهش دهد.
بدین ترتیب که این صدا می‌­تواند صداهای ناخوشایند محیطی مانند صدای کار کردن پرینتر، صدای زنگ تلفن، مکالمات افراد، صدای حرکت ماشین‌ها در نزدیکی محل کار و … را پوشش دهد. به این عمل اصطلاحا پوشش یا صدای سفید گفته می‌شود که می‌تواند از میزان آلودگی صوتی محیط کاسته و آن‌ها را در پوششی مناسب و بدون آسیب و خوشایند در برگیرد.
در نتیجه شما علاوه بر کاهش آلودگی صوتی محیط به ایجاد صدای یکنواخت خوشایند در محیط کار اقدام کرده و در نتیجه میزان رضایت کلی را از محل کار افراد را افزایش می‌‌دهند. این نکته را در نظر داشته باشید که افراد دارای میزان تحمل مشخصی هستند. بدین معنی که هرچه میزان فرکانس صوتی ایجاد شده مناسب باشد افراد تحمل و حوصله مشخصی را در شنیدن آن صداها مطلوب را دارند پس توصیه می­‌شود محل قرار گرفتن آبنما در محل کار به گونه‌ای باشد که افراد با حوصله کمتر، کمتر در معرض اثرات سمعی آن قرار گیرند تا در مدت زمان دچار خستگی و بی ­حوصلگی در محل کار نشوند.

آبنمای محل کار

افزایش دقت در محل کار

معمولا محل قرارگیری آبنما در محل کار اغلب به عنوان محیط یا محل تجمع افراد شرکت یا سازمان تبدیل می‌شود. محلی که افراد می‌توانند به استراحت پرداخته و با یکدیگر زمان بگذرانند و یا برای افرادی که به شرکت مراجعه می کنند می‌تواند به عنوان محل انتظار جهت ملاقات‌ها محسوب شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر طراحی آبنما با لوگو شرکت شما انجام شود یا در آن جلوه هایی از هویت شرکت را به بازدیدکنندگان و افراد نشان دهد، می‌تواند به عنوان ابزاری مفید و خلاقانه برای بازاریابی استفاده شود که اغلب افراد انتظار این نوع بازاریابی را نداشته و سبب جلب توجه افراد به برند و تولیدات و یا خدمات قابل ارائه سازمان می‌شود.
پس اگر از آبنما به عنوان ابزاری برای بازاریابی و تبلیغ برند خود استفاده می‌کنید سعی شود که از طرحی بهره گیرد که با موضوع شرکت همخوانی داشته و از جنس مناسب باشد و در محل مناسب قرار گیرد. شما حتی می توانید نورپردازی آبنما را با رنگ سازمانی شرکت یا سازمان خود هماهنگ کرده و جلوه­ای زیبا و فریبنده ایجاد کنید. این هماهنگی و جلوه باعث ارتقا حس امنیت از خرید و وفاداری از جانب مشتریان شده و اعتبار برند سازمانی را در میان بازدید کنندگان و مشتریان افزایش دهد.

اغلب مدیران در محیط کار تلاش به ایجاد محلی دارند که به اصطلاح قطب نمای خلق خوبی است. این قطب نمای خلقی خوب باید محیطی باشد که آرامش بخش بوده، افراد بتوانند در آن وقت گزرانده و با یکدیگر به مباحثه بپردازند، محلی که به دور از دغدغه باشد که در نهایت سبب افزایش راندمان و عملکرد موثر سازمان می‌شود. محل قرارگیری آبنماها یکی از بهترین محل‌های قطب نمای خلق خوب است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عملیات ریاضی *